Tyle będzie kosztowała modernizacja 600-metrowego północnego odcinka ul. Warszawskiej. W planach jest też budowa dwupoziomowego skrzyżowania na tej ulicy.
Jesienią ub.r. GDDKiA przejęła w zarządzanie od powiatu, będący w fatalnym stanie, północny odcinek ulicy Warszawskiej (od trasy S8 do skrzyżowania z ul. Wysoką). Szybką decyzją administracyjną udało się załatwić to, z czym urzędnicy nie potrafili sobie poradzić przez kilkanaście lat. Postanowiono, żeby położyć nową nakładkę na wjeździe do miasta. Już wtedy Dariusz Klimczak, minister infrastruktury zapowiedział, że to dopiero wstęp do prac na tej trasie.
Z początkiem 2025 r. został zmieniony przebieg DK nr 48. Teraz zaczyna się na węźle Tomaszów-Północ. To oznacza, że przejęty przez GDDKiA północny odcinek ul. Warszawskiej stał się pełnoprawną drogą krajową. Ruch pojazdów ciężarowych na ul. Ujezdzkiej (jadących od węzła Tomaszów-Centrum) znacznie się zmniejszył.
W końcu będzie ścieżka i chodnik
Kilka dni temu GDDKiA rozstrzygnęła przetarg na rozbudowę północnego wjazdu do Tomaszowa. Najkorzystniejszą ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów "ERBEDIM" z Piotrkowa Tryb. Wyceniło prace na nieco ponad 7,6 mln zł. – Jeśli nie będzie odwołań, umowa z wykonawcą może zostać podpisana jeszcze w tym miesiącu – informuje GDDKiA.
Była trasa powiatowa (od węzła Tomaszów-Północ do ul. Wysokiej) na długości 600 metrów zostanie zmodernizowana do standardów drogi krajowej. Jej nośność będzie podniesiona do 11,5 t na oś pojazdu. Poza nową nawierzchnią jezdni powstaną chodniki i ścieżka rowerowa. – Obecnie droga pozbawiona jest udogodnień dla niechronionych uczestników ruchu. Piesi muszą poruszać się nieutwardzonym poboczem, a rowerzyści po jezdni, w towarzystwie samochodów. Po przebudowie wzdłuż wschodniej krawędzi jezdni powstanie droga dla pieszych i rowerów o szerokości 3 m i długości ponad pół kilometra. Po przeciwnej stronie, na odcinku blisko 200 m, zostanie wybudowany chodnik o szerokości 2 m. Dodatkowo będzie wyznaczone nowe przejście dla pieszych wraz z doświetleniem – wyjaśnia inwestor.
W ramach inwestycji (będzie realizowana w systemie projektuj i buduj) powstanie nowa kanalizacja deszczowa, oświetlenie, zjazdy do posesji oraz oznakowanie poziome i pionowe. Wszystko ma być gotowe w ciągu dwóch lat.
Jeszcze Wysoka, Piaskowa i tunel
Miejmy nadzieję, że to będzie początek prac na DK nr 48 w Tomaszowie. Od 2017 r. mówi się o przebudowie ulic Wysokiej i Piaskowej na odcinku około 2,5 km – od skrzyżowania z ul. Warszawską do Luboszewskiej. Zapowiadano budowę nowej jezdni, chodników, ścieżek, zatok przystankowych, przejść dla pieszych. Miały powstać też trzy nowe ronda – u zbiegu z ulicami Warszawską, Piaskową i Luboszewską.
GDDKiA chce też upłynnić ruch na przejeździe kolejowym na ul. Warszawskiej w Starzycach. Szlabany są tam często zamykane ze względu na duży ruch pociągów, dlatego kierowcy muszą stać w korkach. – Mamy już praktycznie gotową dokumentację przedprojektowej koncepcji programowo-przestrzennej. To będzie finał pierwszego etapu tej inwestycji. Będzie polegać na budowie skrzyżowania dwupoziomowego w miejsce przejazdu drogowo-kolejowego – zapowiada w mediach społecznościowych minister Dariusz Klimczak.
Takie rozwiązanie powstanie w ciągu Warszawskiej, gdzie ulica krzyżuje się z linią kolejową nr 25.
ag