W połowie lutego Miejski Zakład Komunikacyjny w Tomaszowie ogłosił przetarg na dostawę dwóch autobusów elektrycznych wraz z mobilną stacją ładowania. Postępowanie trwa wyjątkowo długo. Dostawcę pojazdów mamy poznać w końcu kwietnia.
W ubiegłym roku tomaszowski MZK pozyskał dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Dotacja jest w ramach III edycji programu "Zielony Transport Publiczny". Umowa z NFOŚiGW podpisana została 16 grudnia. Planowany całkowity koszt realizacji inwestycji wynosi 9.471.000 zł, a kwota dofinansowania to 6.058.000 zł. Przedmiotem zamówienia jest dostawa dwóch autobusów oraz mobilnej stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Pojazdy mają być fabrycznie nowe, niskopodłogowe, zeroemisyjne, elektryczne, o długości do 12,5 m, które mają mieć minimum 70 miejsc (+ wózek inwalidzki i wózek dla dziecka), w tym co najmniej 23 miejsca siedzące (+ kierowca).
Umowa obejmuje także przeprowadzenie szkoleń personelu, dostarczenie narzędzi i urządzeń specjalistycznych, wyposażenia elektronicznego (dedykowanych urządzeń i systemów) oraz wyposażenia dodatkowego, oprogramowania i koniecznych urządzeń wykorzystujących to oprogramowanie. Termin składania ofert w przetargu pierwotnie określono na 20 marca, ale był zmieniany wielokrotnie. Ostatni termin to 18 kwietnia. Zwycięzca na realizację zadania będzie miał 38 tygodni. MZK poinformował też, że na sfinansowanie zamówienia zamierza przeznaczyć 7.206.693 zł brutto.
Na liniach komunikacji miejskiej w Tomaszowie jeździ już 25 hybrydowych autobusów marki Solaris, czyli mamy transport niskoemisyjny. Koszt inwestycji przekroczył 45 mln zł, a miasto i MZK na to zadanie pozyskały blisko 30 mln zł dotacji z funduszy unijnych. Tylko że ostatnie zakupy nowego taboru przez spółkę miały miejsce w 2017 roku. To już prawie 8 lat, a szacuje się, że te autobusy eksploatuje się 10–12 lat.
Dodajmy, że miasto, przymierzając się do rozwijania zeroemisyjnego transportu publicznego, w ubiegłym roku zleciło firmie z Gdańska opracowanie projektu dokumentu pn. "Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusów zeroemisyjnych dla Miasta Tomaszów Mazowiecki". W listopadzie prezydent miasta zaprosił tomaszowian do konsultacji na temat zapisów owej analizy. Okazało się wtedy, że sprawa zeroemisyjnego transportu nikogo nie interesuje.
(fot. FB Krzysztof Chojniak – Prezydent Piotrkowa Trybunalskiego)
Komentarze