Pakt Kolejowy dla Łódzkiego ma być powrotem do idei Kolei Dużych Prędkości w lokalnym połączeniu zgodnie z założeniami programu "Kolej plus". Kluczowy będzie odcinek trasy z Tomaszowa do Centralnej Magistrali Kolejowej z nowym węzłem.
Kolej Dużych Prędkości jest niezrealizowanym projektem sprzed dwóch dekad. Miała połączyć największe polskie aglomeracje. W centralnej Polsce superszybkie pociągi miały jeździć po trasach pomiędzy Łodzią, Warszawą, Krakowem, Poznaniem i Wrocławiem. Ważnym elementem KDP miała być linia nr 25, łącząca stolicę naszego regionu z Centralną Magistralną Kolejową – najszybszą trasą kolejową w Polsce, na której pociągi osiągają ponad 200 km/h. Do tego potrzebny był łącznik (węzeł). Miał powstać w Słomiance (ostatni przystanek na drodze z Tomaszowa do Opoczna), tak żeby pociągi mogły zjeżdżać z linii nr 25 na CMK. Nigdy nie powstał i wydawało się, że nic z tych planów już nie wyjdzie.
- Mieli zamykać tę trasę
W 2009 r. wstrzymano połączenia pasażerskie pomiędzy Tomaszowem a Skarżyskiem-Kamienną, ponieważ nie było chętnych do podróżowania. Jednotorowa, niezelektryfikowana linia nr 25 (zbudowana jeszcze w XIX w.) miała zostać zlikwidowana. Taki pomysł pojawił się w 2013 r. Po protestach przedsiębiorców (to ważny szlak transportu towarowego) zrezygnowano z tych zamiarów. Nagle wszystko się zmieniło. Rząd i władze kolejowe stwierdziły, że 88-kilometrową linię na odcinku z Tomaszowa do Skarżyska trzeba utrzymać. Mało tego zmodernizować i zelektryfikować. Najpierw ten pomysł miał się ograniczyć jedynie do odcinka Tomaszów–Opoczno, ale z czasem postanowiono pójść dalej.
- Zaczęło się w Końskich
W 2020 r. na pustym peronie dworca w tej miejscowości (położonej na linii nr 25) prezydent RP Andrzej Duda podpisał ustawę o transporcie kolejowym. Ruszył sztandarowy projekt poprzedniej władzy "Kolej plus". Jego główną inwestycją miała być właśnie modernizacja linii nr 25. Na początek wydano dwa miliony złotych na przygotowanie studium planistycznego. Inżynierowie wyliczyli, że modernizacja i elektryfikacja tej trasy będzie kosztować ponad 1,2 miliarda zł. Samo przygotowanie dokumentacji projektowanej miało kosztować 200 mln zł.
Za tak ogromne pieniądze linia nr 25 nadal miała pozostać jednotorowa. Mówiono o budowie nowych przystanków m.in. w Tomaszowie/Ludwikowie czy Wąwale. Ostatecznie skończyło się tylko na realizacji związanego z tą trasą miniprojektu (czy podprojektu), czyli modernizacji peronów na poszczególnych (małych) stacjach. Co prawda wróciły pociągi z Tomaszowa do Skarżyska (pod koniec 2021 r.), a z połączeń z naszego miasta do Opoczna korzysta coraz więcej pasażerów, jednak ciągle są to tylko połączenia lokalne, a linia nr 25 nie jest przystosowana do ruchu pociągów dalekobieżnych.
- Kluczowy węzeł koło Tomaszowa
Ma to zmienić Pakt Kolejowy dla Łódzkiego podpisany w minionym tygodniu. Wspólny pomysł rządu, władz wojewódzkich i kolejowych zakłada elektryfikację i modernizację linii nr 25. Jednak pomysł poprzedników (miał ostatecznie doczekać się realizacji w 2029 r.) musi zostać zmieniony. Nie można zainwestować ponad miliarda złotych w lokalną trasę. Według nowych wytycznych ma ona być znowu ważnym ogniwem Kolei Dużych Prędkości. Kluczowy będzie wspomniany wcześniej węzeł łączący linię nr 25 z CMK. To spowoduje, że Tomaszów zyska szybie połączenia z Warszawą, jeszcze szybsze (niż teraz przez linię nr 22) z Krakowem i innymi miastami. – Pamiętajmy, że jesteśmy przed ważnym momentem, kiedy zostanie wybudowana Kolej Dużych Prędkości. Będzie przebiegała w województwie łódzkim. Ten region będzie miał kluczowe znaczenie ze względu na węzeł w centrum Polski – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Jeśli linia nr 25 w końcu doczekałaby się modernizacji (i elektryfikacji), to uzasadniona byłaby budowa trzeciego peronu na stacji w Tomaszowie i prowadzącego do niego tunelu. Zgodnie z postanowieniami paktu budowana ma być też nowa linia kolejowa z Tomaszowa Maz. do Piotrkowa Tryb. Kiedyś już były takie plany, ale dzisiaj pomysł wydaje się abstrakcyjny. Przecież oba miasta są dobrze skomunikowane drogą ekspresową nr 8.
(Fot. miniatura gov.pl, Fot. główne plk-sa.pl)
ag
Komentarze