Przed tygodniem informowaliśmy, że Miejski Zakład Komunikacyjny w Tomaszowie w lutym ogłosił przetarg na dostawę dwóch autobusów elektrycznych. Tuż przed świętami minął termin składania ofert. Zainteresowanie kontraktem wyraziły dwie firmy – polski Solaris i węgierski Ikarus.
Władze Tomaszowa przymierzają się do rozwijania zeroemisyjnego transportu publicznego. Dlatego w ubiegłym roku zleciły firmie z Gdańska opracowanie projektu dokumentu pn. "Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusów zeroemisyjnych dla Miasta Tomaszów Mazowiecki". Projekt jest, ale o jego zatwierdzeniu nic nie słychać.
W działania miasta w tym zakresie włączył się też Miejski Zakład Komunikacyjny w Tomaszowie, pozyskując dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie na "Zakup dwóch autobusów elektrycznych wraz z budową infrastruktury ładownia celem unowocześnienia transportu zbiorowego w Tomaszowie Mazowieckim". Planowany całkowity koszt realizacji inwestycji wynosi 9.471.000 zł, a kwota dofinansowania to 6.058.000 zł.
Teraz dobiega końca przetarg na dostawę e-autobusów. Termin przyjmowania ofert pierwotnie określono na 20 marca, ale był zmieniany wielokrotnie i ostatni wyznaczono na 18 kwietnia. Wpłynęły dwie oferty. Najniższą cenę zaproponowała węgierska spółka Electrobus Europe Zrt. z siedzibą w Budapeszcie. Dostawę dwóch ikarusów 120.E wyceniła na 5.750.250 zł. To auta o mocy silnika 350/18kW, 476/245KM z bateriami o pojemności 422 kWh.
Konkurentem jest Solaris Bus & Coach z siedzibą w Bolechowie-Osiedlu. Polska spółka, ale już z kapitałem hiszpańskim, za dwa elektryczne solarisy dała cenę 7.995.000 zł. Firma zaproponowała model Urbino 12E o mocy silnika TSA 240 kW, 326,4 KM z bateriami o pojemności 420 kWh.
MZK poinformował, że na sfinansowanie zamówienia zamierza przeznaczyć 7.206.693 zł brutto. Ikarus jest więc znacznie tańszy, a Solaris sporo droższy. Ciekawe, czy oba samochody elektryczne spełniają warunki przetargowe. Ewentualny zwycięzca postępowania na realizację zamówienia będzie miał 38 tygodni.
Solaris jest dobrze znany w Tomaszowie. Na liniach naszej komunikacji miejskiej od 2017 roku jeździ 25 hybrydowych autobusów tej marki. Ikarus znany był w Polsce, ale dawno temu. Dopiero w ubiegłym roku zaczął się powrót tej marki do naszego kraju i to od razu z autobusami elektrycznymi. We wrześniu pięć takich pojazdów trafiło do komunikacji miejskiej w Szczecinku. Czy będą też jeździć po ulicach Tomaszowa? Być może, ale na rozstrzygnięcie przetargu musimy jeszcze trochę poczekać.
Na zdjęciu: Te pięć elektrycznych ikarusów jeździ na liniach komunikacji miejskiej w Szczecinku (fot. www.iszczecinek.pl)
Komentarze