Obrady 13. w tej kadencja sesji Rady Miejskiej w Tomaszowie zamieniły się w wielką dyskusję o Komisji Rewizyjnej, której skład wolą większości został zmieniony. Potrzeba było na to jednak dwóch podejść. Obrady zaczęły się we wtorek, a zostały dokończone w środowy wieczór.
Komisja Rewizyjna
Druga część sesji zaczęła się od procedowania uchwał zgłoszonych do porządku obrad przez Michała Kucharskiego. Pierwsza dotyczyła zmiany uchwały z maja ubiegłego roku w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej.
Dotychczas do Komisji Rewizyjnej przypisanych było 17 radnych, a cała Rada składa się z 23 radnych. Jak widać, prawie wszyscy chcieli kontrolować władzę wykonawczą. Jednak zdaniem autora projektu nowej uchwały, nadmierna liczebność z powodu licznych absencji prowadziła do paraliżu tego ważnego organu kontrolnego. Radny M. Kucharski zaproponował więc, by w skład komisji wchodziło od siedmiu do dziewięciu radnych. Ponownie głównymi dyskutantami byli radna Elżbieta Przedbora i radny Jarosław Batorski. Pani radna argumentowała, że tak liczny skład w niczym nie przeszkadza w pracach komisji, radny jak zwykle przyćmił własne wnioski (przyznać trzeba, że momentami celne) krasomówczymi popisami i nerwową gestykulacją. O bezprzedmiotowości dyskusji i tworzeniu wyolbrzymionych problemów mówił prezydent Marcin Witko, przypominając, że w myśl nowych przepisów, indywidualny radny ma takie same uprawnienia kontrolne jak Komisja Rewizyjna. Ale nie ten fragment wystąpienia prezydenta zapamiętamy na długo. Piszemy o nim w osobnym tekście.
Uchwałą Rada Miejska zatwierdziła nowy skład Komisji Rewizyjnej, który został wybrany przez jawne głosowanie imienne zwykłą większością głosów. Jej członkami są: Marta Lublin, Katarzyna Menke, Marzanna Popławska, Ewa Radziewicz, Kazimierz Baran, Marek Krawczyk, Piotr Kucharski i Bogdan Smolarek. Co ciekawe KWW Marcina Witko nie zgłosiło żadnego kandydata.
W kolejnym punkcie Rada Miejska uchwaliła zmianę uchwały w sprawie zatwierdzenia wyboru przewodniczącego i wiceprzewodniczących stałych komisji. Sprawa znów dotyczyła Komisji Rewizyjnej, której dotychczas przewodniczył Piotr Kucharski, a wiceprzewodniczącą była Agnieszka Walasik. Po głosowaniu P. Kucharski pozostał przewodniczącym, a na jego zastępczynię wybrano Marzannę Popławską.
Ostatni nowy punkt dotyczył zmiany uchwały w sprawie ustalania wysokości i zasad wypłaty diet dla radnych i zwrotu kosztów podróży. Dotychczas było w niej zapisane, że radny ma obowiązek pracować w co najmniej dwóch komisjach. Teraz ten zapis zmieniono na tylko jedną komisję.
Ulga za remont elewacji
Nawet 20 tys. zł zwolnienia z podatku będą mogli zyskać właściciele nieruchomości, w których wykonany zostanie remont elewacji. To nie nowy już pomysł na poprawę wizerunku i estetyki miasta. Poprzednie takie uchwały miały niezbyt widoczne skutki.
To nie pierwsza taka decyzja władz Tomaszowa. Uchwała w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości budynków, w których wykonano remont elewacji, obowiązywała w latach 2016–2020, a kolejna w latach 2022–2023. Na ich podstawie z ulgi skorzystało 23 podatników na łączną kwotę 191.165,84 zł. Decyzje dotyczyły 32 nieruchomości.
Ulga podatkowa za nowe miejsca pracy
Na wtorkowej sesji Rada Miejska podjęła też uchwałę w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis. W myśl tej uchwały zwalnia się od podatku na okres dwóch lat grunty, budynki lub ich części, budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w związku z realizacją nowych inwestycji, w wyniku których utworzone zostaną nowe miejsca pracy na terenie Tomaszowa Mazowieckiego.
Nowe prawo lokalne ma zachęcić do inwestowania, ale jego skutki raczej nie będą zbyt istotne. Nie jest to bowiem nowość w Tomaszowie. Jedną z pierwszych decyzji naszych władz było podjęcie w listopadzie 2015 roku uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis (drobna pomoc organów państwa, nienaruszająca zasad konkurencji). Uchwała obowiązywała do 31 grudnia 2020 r., ale nie wywołała zainteresowania wśród przedsiębiorców. Przez pierwsze trzy lata do Urzędu Miasta nie wpłynął żaden wniosek. Drugą taką uchwałę Rada Miejska podjęła w sierpniu 2022 roku, ale wprowadzono ją na krótki okres. Obowiązywała tylko do końca 2023 r. Obecna uchwała ma obowiązywać do końca 2030 roku.
Wymagane są potężne inwestycje, a korzyści z ulgi rozłożonej na lata wcale nie są zbyt wielkie. Zainteresowanie jest więc minimalne.
Ryszard Pożyczka