tomaszowski informator tygodniowy
Ogłoszenia
Wyróżnione
JAN MINCER - specjalista ginekolog, położnik, ...
czytaj dalej »

UWAGA. DO TEJ KATEGORII OGŁOSZENIA BĘDĄ ...
czytaj dalej »

zatrudnie tokarza w drewnie
czytaj dalej »
 
Relacje

  Japońska filozofia przy Piaskowej

 



Prezes Tadeusz Wojnowski prezentuje podsufitki do najnowszego BMW.



1 lipca firma Polytec Interior Polska, wykonująca elementy wyposażenia aut dla uznanych marek stała się częścią grupy Toyota Boshoku i w Polsce zaczęła działać pod nazwą Boshoku Automotive Poland. Tym samym przed tomaszowskim przedsiębiorstwem otworzyły się nowe możliwości i rynki zbytu na całym świecie. W planach jest również rozbudowanie fabryki i przyjęcie ponad dwustu pracowników. Profesjonalizm tomaszowian docenił sam potomek założyciela firmy Toyota, który we wrześniu odwiedził fabrykę przy ul. Piaskowej.
O działalności tego zakładu nie mówi się w mieście zbyt dużo. A szkoda, bo jest czym się chwalić. Fabryka rozpoczęła działalność w 1996 roku. Była pierwszym zakładem amerykańskiego koncernu Findlay Industries w Europie. Produkowała panele drzwiowe i półki do saabów. Większości z nas może się wydawać, że taka produkcja to nic specjalnego. Tymczasem jak bardzo wymagający był cykl produkcyjny stanowi fakt, że elementy wyposażenia wytwarzane są z tolerancją milimetra. Na samej tylnej półce saabów wyznaczonych było kilkadziesiąt punktów pomiarowych. Wysoka jakość przy niskich stratach w cyklu produkcyjnym przyczyniły się do tego, że zakład zaczął zdobywać nowych, równie wymagających kontrahentów. W 2004 roku tomaszowska fabryka Findlaya, wraz z innymi w Hiszpanii, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Afryce Południowej kupiona została przez austriacką grupę przemysłową Polytec. W zakładzie produkowane były podsufitki, panele foteli samochodowych, wykładziny do bagażników dla takich prestiżowych odbiorców jak:. Audi, BMW, Opel, Volkswagen, Saab, czy Volvo. Zakład cały czas rozbudowywał się i inwestował w nowoczesne, zautomatyzowane i zarazem drogie maszyny. Zarząd Grupy Polytec zdecydował jednak o sprzedaży działu wyposażenia wnętrz międzynarodowemu gigantowi, grupie Toyota Boshoku. Transakcja została sfinalizowana w lipcu tego roku. Tym samym tomaszowska firma stała się częścią wielkiej rodziny koncernu, który jest trzecim na świecie i największym w Japonii producentem elementów wyposażenia wnętrz samochodów, posiada 87 fabryk na wszystkich kontynentach (oczywiście oprócz Antarktydy) i zatrudnia ponad 27 tys. pracowników. Roczna sprzedaż grupy szacowana jest na 8,5 miliarda euro.
Ponownie tomaszowska firma potwierdziła, że jest jedną z najlepszych, nie tylko w Europie. Pod wieloma względami prześciga te usytuowane nawet w Niemczech. Wyniki jakościowe zakładu, nowoczesne technologie, organizacja produkcyji, a nawet czystość na terenie przedsiębiorstwa zostały bardzo wysoko ocenione przez Japończyków. - Przed przejęciem naszego zakładu został on bardzo dokładnie sprawdzony przez przyszłego właściciela - mówi Tadeusz Wojnowski, prezes i założyciel tomaszowskiego zakładu.
Od tego momentu w firmie zachodzą bardzo poważne zmiany. Dotyczą one nie tyle procesu wytwórczego, co zmiany filozofii produkcji. Firma Toyota już dawno wypracowała autorski, niezwykle skuteczny na rynku samochodowym system produkcyjny, który zrewolucjonizował branżę motoryzacyjną. Jego głównym celem jest m.in. zwiększanie wydajności produkcji dzięki eliminowaniu wszelkiego możliwego marnotrawstwa, unikania nadprodukcji, ciągłe i płynne ujawnianie problemów, i co najważniejsze w zakładzie musi panować ciągły, dokładnie przemyślany ruch produkcyjny. Zasad jest jeszcze wiele i do wprowadzenia wszystkich mają dążyć również tomaszowianie. Pomagają im w tym specjaliści z Japonii, którzy często odwiedzają zakład. - Nie musimy uczyć się japońskiego - żartuje prezes T. Wojnowski. - Musimy nauczyć się myśleć i pracować jak oni.
Dlatego już niedługo wszyscy pracownicy tomaszowskiego zakładu Boshoku Automotive Poland będą nosili uniformy, jak wszyscy ich koledzy z Grupy Toyoty. Jak zaznacza T. Wojnowski zgodnie z wprowadzaną filozofią w firmie nie używa się słowa ?pracownik?, a ?członek? wielkiej 27-tysięcznej rodziny Toyoty. Po wizytach Japończyków pojawiły się zmiany w organizacji produkcji. Są punkty odpraw i wielkie tablice informacyjne, na których obok wyrazów polskich, zamieszczone są ich japońskie odpowiedniki. Obecnie w zakładzie przy ul. Paskowej produkuje się elementy wnętrza dla najlepszych marek samochodowych tj.: Audi A8, Q7, BMW X1, Opel Insignia, Volkswagen Tiguan, Saab i od przyszłego tygodnia Mercedes. Ponadto tomaszowska firma ma podpisany do 2026 r. kontrakt ze światowym producentem traktorów John Deere. W najbliższych latach można się spodziewać rozpoczęcia dostaw również do europejskich fabryk Toyoty. Prezes tomaszowskiego Boshoku Automotive Poland zakłada, że od 2014 roku roczna sprzedaż powinna podnieść się dwukrotnie, czyli do ok. 250 mln zł.
To jednak nie wszystko. Grupa Toyoty chce zainwestować miliony euro w naszej części Europy. Chce rozbudować jeden z istniejących zakładów produkujących elementy wyposażenia. Początkowo o inwestycję ubiegały się trzy zakłady w: Niemczech, Czechach i nasz, z Tomaszowa. Niemcy odpadli. Do końca roku powinna zapaść decyzja, która firma zostanie rozbudowana. Prezes Tadeusz Wojnowski jest dobrej myśli. Jeżeli przekona Japończyków do lokalizacji inwestycji w Tomaszowie, powstanie 250 nowych miejsc pracy.
Obecnie w zakładzie pracuje 360 osób, 44 proc. ma wykształcenie średnie i wyższe, jest wśród nich 73 inżynierów. Średni staż pracy w zakładzie to 7,5 roku.
Członkowie rodziny Toyoty utrzymują kontakty ze swoimi kolegami z całego świata. W ostatnim czasie w Japonii była jedna z pracownic, która brała udział w konkursie umiejętności zawodowych. Już niedługo dwóch tomaszowian uczestniczyć będzie w zawodach sportowych Toyoty.

Firma Toyota została założona przez Sakichiego Toyodę, a później dalej rozwijana przez jego syna. Na początku swojego istnienia produkowała krosna przędzalnicze. Jednak już w 1933 r. powstał dział mający zajmować się produkcją samochodów. W 1935 r. powstał prototyp, a w roku 1936 rozpoczęła się produkcja modelu Toyota AA. Po wojnie wznowiono produkcję już w 1947. W 1951 powstał prototyp Toyoty BJ, inspirowany konstrukcją Jeepa MB, dając początek serii Land Cruiser. W 1966 pojawiła się pierwsza generacja Corolli, najpopularniejszego modelu firmy. W 2009 Toyota, wspólnie z Astonem Martinem, stworzyła limitowaną serię iQ, produkowaną pod marką Aston Martin, projekt nosił nazwę Cygnet. W Polsce powstały dwie fabryki koncernu Toyota: Fabryka Skrzyń Biegów i Silników Benzynowych w Wałbrzychu oraz Fabryka Silników Diesla w Jelczu-Laskowicach koło Wrocławia. Toyota Boshoku ma też dwie fabryki w zachodniej Polsce, w Nowogrodźcu koło Zgorzelca, produkuje się fotele samochodowe i w Legnicy gdzie produkowane sa elementy skrzyń biegów


war   

Artykuł ukazał się w wydaniu nr 44 (1111) z dnia 4 Listopada 2011r.
 
Kontakt z TIT
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
ogloszenia@pajpress.com.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: (44) 724 64 17 wew. 28

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: (44) 724 24 00
redakcja@tomaszow-tit.pl
Artykuły
Informator