tomaszowski informator tygodniowy
Ogłoszenia
Wyróżnione
UROLOG SPECJALISTA DR N. MED. K. DĄBROWSKI. USG. ...
czytaj dalej »

BIURO Podatkowe "Berry", księgi, ewidencje VAT, ...
czytaj dalej »

WYWÓZ NIECZYSTOŚCI płynnych i stałych, Firma ...
czytaj dalej »
 
Aktualności

 Wróci zielony listek?

 

Rodzice dzisiejszych kursantów, ubiegających się o prawo jazdy kategorii B, z pewnością pamiętają, że początkujący kierowcy byli zobligowani do naklejenia na szyby swych aut znaczka - zielonego, klonowego liścia. Był to widoczny dla innych kierujących symbol i jednocześnie ostrzeżenie: uważaj, bo jeszcze nie jeżdżę doskonale.
Fachowcy, czyli instruktorzy jazdy, mówią najczęściej, że kierowcą zostaje się dopiero po przejechaniu minimum 100 tys. km lub po 5 latach w zależności, jak często i na jakich drogach się jeździ. Niektórzy, jak twierdzą instruktorzy, do końca życia będą po prostu szczęśliwymi posiadaczami prawa jazdy, ale nigdy nie zostaną kierowcami.
Kiedyś o prawo jazdy ubiegali się wyłącznie dorośli, bo nie każdego stać było na samochód. Dziś posiadanie czterech kółek stało się powszechne, w niektórych rodzinach są po dwa, trzy pojazdy, a o prawo jazdy starają się już bardzo młodzi ludzie w wieku 18 lat. I to właśnie ci młodzi ludzie naczęściej giną w wypadkach drogowych. Brak im jeszcze doświadczenia, za to nie brak brawury - a to jest mieszanka wybuchowa.

Dlatego ustawodawca, wzorem z krajów zachodnich i USA, ma zamiar wprowadzić zmiany w przepisach, tak by chronić najmłodszych kierowców. Dla każdego z nowych posiadaczy prawa jazdy kat. B Ministerstwo Infrastruktury szykuje specjalną, dwuletnią próbę. Zmieni się system szkolenia i egzaminowania. Surowsze kary czekają też na kierowców, którzy będą tracić prawa jazdy po uzyskaniu 24 pkt karnych, jeśli po przejściu kursu reedukacyjnego w ciągu 5 lat ponownie uzbierają komplet punktów.
Dziś już wiadomo, że o prawo jazdy nie będą mogli się starać 16-latkowie. I to jest dobra wiadomość, bo są to jeszcze osoby niedojrzałe emecjonalnie, a nie wiadomo też, jak wyglądać by miała ich odpowiedzialność karna za przestępstwa na drodze jako osób niepełnoletnich. Poza tym ma wrócić idea zielonego listka. Auta, którymi będą się poruszać świeżo upieczeni kierowcy, mają posiadać klonowy liść na przedniej i tylnej szybie. Dwa wykroczenia spowodują, że 2-letni okres próbny będzie wydłużany, a kierowca trafi na kurs reedukacyjny. Po trzecim wykroczeniu (taki sam skutek będzie miało popełnienie przestępstwa drogowego) młody kierowca straci prawo jazdy.

Planowane też są zmiany w kategoriach praw jazdy. Prawo kat. AM upoważniać będzie do kierowania motorowerami i lekkimi pojazdami czterokołowymi (14 lat). Prawo kat. A2 - to pośrednia kategoria prawa jazdy między A1 i A. Upoważniać będzie do prowadzenia motocykla o mocy nie większej niż 35 kW i stosunku mocy do masy nie przekraczającym 0,2 kW/kg. Aby uzyskać to prawo, młody kierowca będzie musiał najpierw uzyskać prawo jazdy na małe motocykle (A1 w wieku 16 lat lub A2 w wieku 18 lat) a następnie - po 2-letnim okresie posiadania tych upawnień - będzie mógł się starać o prawo jazdy na większe motory. Kat. A (motocykle) - wymagany wiek 24 lata.
Ośrodki szkolenia kierowców będą drobiazgowo sprawdzane. Do Centralnej Ewidencji Kierowców trafią informacje o ośrodkach szkolenia oraz instruktorach. Będą one skorelowane z danymi kierowców, a dotyczyć ma m.in. wypadkowości i naruszeń przepisów drogowych, którzy ukończyli szkolenie w danym ośrodku. Krótko mówiąc, nasi instruktorzy nie będą już anonimowi i będą w pewien sposób odpowiadać za to, jak nas nauczyli jeździć.


Artykuł ukazał się w wydaniu nr 19 (982) z dnia 15 Maja 2009r.
 
Kontakt z TIT
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
ogloszenia@pajpress.com.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: (44) 724 64 17 wew. 28

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: (44) 724 24 00
redakcja@tomaszow-tit.pl
Artykuły
Informator