tomaszowski informator tygodniowy
Ogłoszenia
Wyróżnione
Sprzedaż Choinek Świątecznych. Tomaszów ul. ...
czytaj dalej »

REUMATOLOG specjalista internista ANNA GŁOWA - ...
czytaj dalej »

PEDIATRA A. ŚMIETANKA. Wizyty domowe, tel. 44 ...
czytaj dalej »
 
Aktualności

 Przeciążony tir = 200 tysięcy osobówek

 





W sobotę, 4 czerwca na drodze wojewódzkiej nr 715 między Ujazdem a Niewiadowem w pasie drogowym zainstalowana została pierwsza waga inteligentnego systemu monitorowania obciążeń. Już niedługo w naszym powiecie pojawią się jeszcze dwa takie urządzenia. System ma wykluczyć z ruchu przeciążone tiry. Niektórym kierowcom wydaje się, że już znaleźli sposób na uniknięcie ważeń.
Zainstalowana przed kilkoma dniami waga między nowym rondem w Ujeździe i zjazdem na Mącznik, na pasie w kierunku ronda, jeszcze nie działa. Pierwsze pomiary wykona pod koniec września, gdy gotowy będzie cały system. Kolejne wagi zainstalowane będą na W-713, na pasach w kierunku Ujazdu w Komorowie i w Bukowie między Rokicinami i Ujazdem.
Po wykryciu pojazdu o nacisku osi przekraczającej 100 kN lub przekroczeniu dopuszczalnej masy całkowitej dla danego typu pojazdu, sterownik wagi selekcyjnej umieszczonej w nawierzchni zapisze dane pojazdu, również w formie zdjęcia. Przesyłane będą łączem bezprzewodowym do serwera centralnego, do którego dostęp cały czas będzie miała Inspekcja Transportu Drogowego lub policja. Funkcjonariusze będą mogli szybko namierzyć auto i skierować je do punktu szczegółowej kontroli.
Niektórzy kierowcy, którzy już zapoznali się z konstrukcją wagi w Ujeździe, twierdzą, że uniknięcie pomiaru nie będzie takie trudne. - Waga umieszczona jest tylko na połowie drogi, na jednym pasie - mówi pan Krzysztof. - By uniknąć pomiaru, wystarczy tylko ją ominąć.
Okazuje się, że nie będzie tak łatwo. Taki przejazd zostanie oczywiście nagrany. Odnalezienie właściciela i kierowcy będzie tylko formalnością. Ponadto system będzie się składał z 8 stacji preselekcyjnego ważenia pojazdów w ruchu (wagi, kamery), 17 stacji monitoringu ruchu drogowego - punktów szczegółowej kontroli pojazdów (kamery), w których będzie odbywać się wyłączenie z ruchu pojazdów przekraczających dopuszczalne naciski osi lub dopuszczalną masę całkowitą. Ponadto z dwóch urządzeń do potwierdzenia konieczności wyłączenia z ruchu podejrzanego pojazdu (wagi przenośne).
Po co w ogóle instalowane są takie rozwiązania? Odpowiedzią jest prosty rachunek. Przejazd drogą jednego ciągnika siodłowego z przyczepą o wadze wyższej o 30 proc. od prawidłowej to równowartość przejazdu około 200.000 samochodów osobowych.
- Zmniejszenie tranzytu pojazdów przeciążonych będzie wpływać korzystnie na żywotność dróg - twierdzi Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. - Jest więc oczywiste, że zaoszczędzone na remontach środki, będzie można przeznaczyć np. na inwestycje drogowe. Ponadto środki z kar za przekroczenie przez kierowców dopuszczalnego obciążenia pojazdu zasilą budżet regionu. Wrocław, który jest pionierem w systemie elektronicznych wag w Polsce, co roku otrzymuje w ten sposób zastrzyk gotówki do swojego budżetu. Przypominam również, że w naszym regionie na szeroką skalę trwa obecnie modernizacja sieci dróg wojewódzkich. System ma więc także działać prewencyjnie, hamując proces nadmiernej degradacji dróg.
Inne wagi w naszym województwie zainstalowane zostaną na drogach nr 725, 473 oraz 708.
Projekt będzie kosztował ponad 9,5 mln zł, jednak w 85 proc. jest współfinansowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.


war   

Artykuł ukazał się w wydaniu nr 23 (1090) z dnia 9 Czerwca 2011r.
 
Kontakt z TIT
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
ogloszenia@pajpress.com.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: (44) 724 64 17 wew. 28

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: (44) 724 24 00
redakcja@tomaszow-tit.pl
Artykuły
Informator