tomaszowski informator tygodniowy
Ogłoszenia
Wyróżnione
TRANSPORT - 1,5 t i 6,5 t, winda, przeprowadzki, ...
czytaj dalej »

PRYWATNY gabinet ginekologiczno-położniczy KAMILA ...
czytaj dalej »

FHU REMONT - PROFI* remontowo-wykończeniowe, ...
czytaj dalej »
 
Aktualności

 Niszczą drogi, ale będą je naprawiać

 





Przebudowa drogi krajowej nr 8 toczy się pełną parą. Drogowcy prowadzą prace praktycznie na całej długości trasy od Piotrkowa Tryb. do Rawy Maz. Przygotowują się do położenia pierwszych nawierzchni betonowych. Tymczasem mieszkańcy i władze przyległych do inwestycji gmin zaczynają narzekać na szkody wyrządzone przez wykonawcę na drogach.
Z pewnością wszystkie samorządy na terenie naszego powiatu (gmin Tomaszów, Lubochnia oraz Czerniewice), przez których teren przebiega trasa K-8, są zadowolone, że za rok poprawi się nie tylko bezpieczeństwo na ?ósemce?, ale również komfort jazdy. Niestety inwestycja przystosowania K-8 do warunków drogi ekspresowej S-8 nie należy do najłatwiejszych. Zakres prac jest ogromny.
W przypadku takich zadań często pojawiają się problemy i wątpliwości. Władze gmin i ich mieszkańcy zaczynają narzekać na pogarszający się stan dróg lokalnych, z których korzystają wykonawcy przebudowy K-8. Wywrotki i inny ciężki sprzęt są dla dróg gminnych nie lada wyzwaniem.
- Pojazdy drogowców niemal doszczętnie rozjeździły niektóre drogi gminne i nie widać, żeby ktoś się tym zainteresował i je remontował - mówi kierowca autobusu, który często przejeżdża przez gminę Lubochnia.
Pracownicy gmin również zaczynają narzekać.
- Wiejską gminę Tomaszów najbardziej dotknęła przebudowa trasy w rejonie Zawady i Łaziska - wyjaśnia Bożena Wójcik odpowiedzialna za drogi w UG. - Ciężarówki przewożące ziemię rozjeździły drogę w Zawadzie w kierunku cegielni i Łaziska. Obserwując postępującą dewastację, wysłaliśmy pismo do wykonawcy, domagając się wykorzystania gruntowych dróg dojazdowych wzdłuż K-8. Ponieważ zlekceważono nasz monit, przy drogach ustawiliśmy zakazy wjazdu pojazdów powyżej 5 ton. Dyscyplina przewoźników uległa zmianie na lepsze, kiedy grupę niesfornych kierowców ukarano mandatami. Dziury i zniszczenia jednak pozostały. Jeszcze w tym miesiącu przewidujemy rozmowę z wykonawcą K-8 o terminie i możliwości usuwania szkód.
Inni takie rozmowy już podjęli.
- Wiosną rozmawiałem z dyrektorem Głogowskim, z którym gmina podpisała porozumienie zobowiązujące wykonawcę trasy Piotrków Trybunalski - Rawa Mazowiecka do przywrócenia zniszczonym nawierzchniom dróg naszej gminny właściwego stanu technicznego - wyjaśnia wójt Lubochni Tadeusz Józwik. - Ze względu na nieustanne skargi mieszkańców na utrudnienia komunikacyjne występujemy ponownie o sukcesywne remontowanie połamanych odcinków drogowych. Drogowcy mają również przygotować odpowiednie miejsca umożliwiające rolnikom przedostanie się na swoje pola i łąki wzdłuż gierkówki.
Nasi rozmówcy podkreślają, że trudno im nakłonić przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do bieżącego naprawiania szkód na drogach lokalnych.
- Moi pracownicy rozmawiają z wykonawcami, którzy starają się prawie na bieżąco usuwać szkody drogowe - podkreśla wójt Czerniewic Edward Pietrzyk. - Niedawno wyremontowali odcinek objazdowy Krzemienica - Wale. Problem stanowi wyznaczenie stosunkowo krótkich przejazdów dla rolników na pola po obydwu stronach trasy. Choć sianokosy w pełni i żniwa za pasem wykonawca nie reaguje na nasze monity.
Okazuje się, że mieszkańcy i władze gminy muszą po prostu uzbroić się w cierpliwość. Nie pomogą również podpowiedzi w kwestiach finansowych, gdyż problem zniszczonych dróg lokalnych został zawarty już dawno w umowie między inwestorem i wykonawcą. Generalny wykonawca - firma Astaldi - jeszcze przed wejściem na teren budowy wynajęła firmę Mentor Consultin, która przeprowadziła monitoring stanu dróg lokalnych, które wykorzystywane są podczas prowadzenia inwestycji. Cały czas sprawdzany jest ich stan. Gdy transport ciężki nie będzie już potrzebny, zgodnie z umową, wykonawca przebudowy trasy zrekonstruuje je do stanu pierwotnego i z pewnością będzie on lepszy od zastanego.
Trzeba również zaznaczyć, że po zakończeniu przebudowy ?ósemki? kierowcy i rolnicy będą mieli do dyspozycji drogi serwisowe budowane wzdłuż K-8, którymi opiekować się będzie GDDKiA. Odciążą one na pewno ruch lokalny.
Pytanie tylko, jaka będzie przyszłość ok. 4-kilometrowego odcinka starej gierkówki, którą już niedługo ma przejąć gmina Lubochnia. Projektanci S-8 postanowili, że w Emilianowie trasa odsunie się o kilkaset metrów na południe w nowy ślad. Prace w tym miejscu już trwają od dawna. Czteropasmowy odcinek K-8 przejmie gmina. Do jakiego celu go przeznaczy? Czy będzie ją stać na jego remonty?


Mich   

Artykuł ukazał się w wydaniu nr 23 (1090) z dnia 9 Czerwca 2011r.
 
Kontakt z TIT
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
ogloszenia@pajpress.com.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: (44) 724 64 17 wew. 28

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: (44) 724 24 00
redakcja@tomaszow-tit.pl
Artykuły
Informator