tomaszowski informator tygodniowy
Ogłoszenia
Wyróżnione
WYWÓZ NIECZYSTOŚCI płynnych i stałych, Firma ...
czytaj dalej »

PRYWATNY gabinet ginekologiczno-położniczy lek. ...
czytaj dalej »

SPECJALISTA NEUROLOG MARIA PIASTA, ul. Rolna ...
czytaj dalej »
 
Aktualności

 Magistrat oblężony

 
Przed rewolucją śmieciową





Już drugi tydzień do Urzędu Miasta masowo przybywają tomaszowianie, by złożyć deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Spieszą się, bo termin składania dokumentu oficjalnie minie 31 marca. Z pewnością nie wszyscy zdążą na czas, ale urzędnicy zapewniają, że po terminie deklaracje nadal będą przyjmowane.
Nowe prawo, które ma wejść w życie w lipcu, rewolucjonizuje sposób gospodarowania odpadkami komunalnymi - odpowiedzialność przejmą gminne samorządy. Ma jednak sporo niedociągnięć. Krytykowana ustawa, zanim jeszcze zaczęła obowiązywać, już była nowelizowana, a mimo to i tak wymaga poprawek.
Kłopotliwa jest choćby kwestia naliczania opłat za wywóz śmieci, która zostanie obliczona m.in. na podstawie zebranych przez samorząd deklaracji. Mieszkańcy muszą w nich wskazać, czy śmieci będą segregować, czy nie, bo od tego zależy, ile za ich odbiór i wywóz od lipca zapłacą.
W uchwale Rady Miejskiej Tomaszowa w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zapisano, że pierwsze deklaracje właściciele nieruchomości zobowiązani są złożyć w Urzędzie Miasta do 31 marca br. Taki obowiązek ciąży też na wspólnotach mieszkaniowych (ich zarządcach) oraz spółdzielniach mieszkaniowych.
W przypadku niezłożenia deklaracji wysokość opłaty określi prezydent w drodze decyzji administracyjnej, biorąc pod uwagę szacunki, w tym średnią ilość odpadów powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze.
Nic więc dziwnego, że mieszkańcy Tomaszowa spieszą się z dostarczeniem tego dokumentu. Jednak Urząd Miasta nie był przygotowany do obsłużenia tak licznych petentów, choć władze powinny spodziewać się takiej sytuacji. Urzędnicy rozesłali informację o obowiązku złożenia deklaracji do ponad 7 tysięcy właścicieli nieruchomości. Jak to już u nas bywa, większość zdecydowała się na wyprawę do magistratu tuż przed upływem terminu. I w holu budynku głównego tłum.
Deklaracje do wtorku przyjmowane były w dwóch pokojach na parterze. Petentów obsługiwało pięć pań. Przyjęcie dokumentu od jednej osoby zajmowało średnio kwadrans, a czasem dłużej. Nic zatem dziwnego, że kolejki zrobiły się ogromne. Zapytaliśmy w urzędzie, czy nie można zorganizować więcej stanowisk przyjmowania deklaracji?
- Mamy ograniczone możliwości, bo dysponujemy tylko kilkoma programami komputerowymi, które umożliwiają rejestrację deklaracji i opłat - wyjaśnia Tomasz Jurek, naczelnik Wydziału Podatków i Opłat. - A należy od razu wprowadzać dane do komputera, bo system musi zacząć działać jak najszybciej. Tymczasem większość ludzi przychodzi z dokumentem niewypełnionym w całości lub zawierającym błędy. Sprawy trzeba natychmiast prostować, by w systemie wszystko było w porządku. Przy tym od razu nadajemy indywidualny numer konta, na który będą wpływać opłaty. Chodzi o to, by wszystko załatwić w czasie jednej wizyty w urzędzie.
Okazało się jednak, że można było przyjmowanie deklaracji zorganizować lepiej. Już w środę kolejka znacznie się zmniejszyła. Dokumenty przyjmuje obecnie dziesięcioro urzędników w czterech pokojach.
Teraz są dwa sposoby obsługi petentów. Od jednych deklaracje przyjmowane są bez natychmiastowego wprowadzania danych do komputera. Formalności ograniczone zostały do sprawdzenia, czy dokument jest prawidłowo wypełniony. O numerze konta dla opłat ?śmieciowych? właściciel nieruchomości zostanie poinformowany później.
Druga grupa petentów to ci, którzy chcą załatwić wszystko od ręki i mają czas. W ich przepadku rejestracja odbywa się jak dotychczas z wprowadzaniem danych do programu komputerowego. Wiąże się to z oczekiwaniem w kolejce.
Za niezłożenie deklaracji ani ustawodawca, ani samorząd w prawie lokalnym nie przewidzieli sankcji. Jedyną przykrością może być naliczenie bez naszej wiedzy uśrednionej opłaty. Przegapienie terminu 31 marca nie jest nieszczęściem. Jak zapewnia Tomasz Jurek, deklaracje będą przyjmowane w kwietniu. Naczelnik ma nadzieję, że do końca przyszłego miesiąca urzędnicy zdążą uporać się z wprowadzaniem danych do ewidencji opłat.


MarMajs    

Artykuł ukazał się w wydaniu nr 13 (1184) z dnia 29 Marca 2013r.
 
Kontakt z TIT
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
ogloszenia@pajpress.com.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: (44) 724 64 17 wew. 28

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: (44) 724 24 00
redakcja@tomaszow-tit.pl
Artykuły
Informator